اموزش صددرصد تضمینی خوانندگی

تمام این اموزش ها تست شده و صددرصد تضمینی میباشد امیدوارم خوشتون بیاد

اموزش صددرصد تضمینی خوانندگی

تمام این اموزش ها تست شده و صددرصد تضمینی میباشد امیدوارم خوشتون بیاد

قدم سیزدهم(اموزش رایگان خوانندگی)

برای خواندن قدم سیزدهم به ادامه مطلب بروید  

آموزش رایگان خوانندگی جلسه سیزدهم

 

تمرین دو:

پیشای تحتانی و فوقانی در این نمونه را با الفاظ مختلف تمرین کنید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

پَسا در خوانندگی:

در مقابل پیشای فوقانی و تحتانی که یاد شد میتوان از پَسای تحتانی و فوقانی نیز نام برد که در آواز کارایی دارد، یعنی گاهی نت فرعی بعد از صدای اصلی ملودی و در آخر کشش آن میآید.

 

تمرین یک:

با یک واکه تقلید صدا شود.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین دو:

نموداری از پسا و پیشای تحتانی و فوقانی در خط ملودی با لفظ   ها.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

پیشای سریع در خوانندگی:

اچاکاتور تا پیشای سریع به مواردی اطلاق میشود که یک یا چند نت زینت از پایین یا بالا و یا از پایین و بالا با اجرای خیلی کوتاه مدت به نت های اصلی بچسبند و زینت بخش خط ملودی گردند.

 

تمرین یک:

کوتاه و گذرا و بدون فشار در ناحیه ی گلو بعد از معلم (صدای ضبط شده) بخوانید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین دو:

این تمرین را با توجه به نکات مربوط به بیان صحیح و راحتیه اندام های صوتی و نیز زیبایی در اجرای خط ملودی انجام دهید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

اچاکاتور یا پسای سریع در خوانندگی:

به مواردی اطلاق میگردد که یک یا چندین نت زینت در پس نت اصلی میآید و با توجه به اختلاف سلیقه ی خوانندگان در انواع مختلف نمود میابد. چند شکل از آن ها را مشاهده میکنیم.

 

تمرین یک:

بعد از اجرای هر قسمت تقلید نمایید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین دو:

نمونه های دیگر از ترکیب پسای تند و کند.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین سه:

چند نمونه ی دیگر را بعد از هر قسمت تقلید کنید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

مُردانت یا گزش های زیرین و برین در خوانندگی.

نوعی دیگر از آرایه ها معروف به مردانت است که به آن گزش هم میگویند. دو نت فرعی کوتاه چابکی که قبل از نت اصلی میآیند به این صورت که اولی خود صدای اصلی و دومی یک نت بالاتر از آن است که چون از بالا بر میگردد روی نت اصلی، به آن گزش برین میگوییم. گزش زیرین وقتی است که نت دوم از پایین روی صدای اصلی برگردد هر دو شکل نشانه ای دارند که بجای نوشتن نُتشان بکار میرود.

تمرین:

نمونه های زیر را در تقلید از معلم بخوانید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

گروپِتو یا گروهک زیرین و برین در خوانندگی.

گروپتو که قلاب هم گفته میشود گروه سه تایی از حروف زینت است که چسبیده به هم هستند و قبل از نت اصلی ملودی میآیند. اگر نت اول یکی پایین تر از صدای اصلی و نت دوم همان صدای اصلی و نت سوم یکی بالاتر باشد و سپس نت اصلی بیاید آن را گروهک زیرین و چنانچه نت اول از بالا شروع شود و دوم همان صدای اصلی باشد و نت سوم یکی پایین تر قرار گیرد و بعد برود روی صدای اصلی آن را گروهک برین میگوییم که جهت تمیز این دو از یکدیگر علامتی مُعیَن دارند.

تمرین:

نمونه های از گروپتو یا گروهک های آرایشی را که با فواصل گوناگون و در قبل و بعدِ نت های اصلی کاربرد میابند تمرین کنید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تحریر در خوانندگی:

اگر از آرایه ای به نام تری که حرکت مکرر و سریع نت اصلی، با یک نت بالاتر یا پایین تر از خودش است و بیشتر در آواز سبک کلاسیک کاربرد دارد صرف نظر نماییم، میرسیم به آرایه ی صوتیه دیگری که مخصوص آواز در موسیقیه سنتیه ایران است، یعنی تحریر. تحریر همانا غلتاندن صدا در خواندن یا نواختن است. بنابراین با توجه به خط اصلی و پایگیه ملودی و بخش فرعی و تزئینیه آن ما میتوانیم در اجرای آثار موسیقی از آزادیه عملی به منظور ایجاد زیبایی با بکار گیریه اصوات در فواصل گوناگون و ترکیب نمودنشان برخوردار باشیم. این مفهوم غلتاندن صداست. به این ترتیب کلیه حروف زینت یا آرایه ها حتی چَه چَه زنی را میتوان نوعی تحریر قلمداد نمود اما از آنجا که موسیقیه سنتیه ایران بسیار متنوع و دامنه ی ظرایفش گسترده است، مقوله ی تحریر را بیشتر به آن سبک سنتی و ردیفی نسبت میدهیم و بیش از این حد از اشاره وارد وادیه آن نمیشویم که امری تخصصی است و از حوصله ی آموزش عمومی خوانندگی که هدف این مجموعه از سایتmyfullweb.com باشد خارج است. در ارتباط با آرایه ها باید دانست که فن آواز خواندن بنا به سلیقه ی خوانندگان از پیچیدگی خاصی برخوردار است و ما به این مقدار نگارش بسنده میکنیم و بقیه را به آوا نگاران حرفه ای و معلمین آواز وا میگذاریم.

تمرین:

این آهنگ را خوب گوش کنید و با توجه به انواع آرایه ها تقلید نموده و سپس با بهره گیری از حروف زینت یا صداهای فرعی طبق سلیقه ی خود سعی در آفرینش زیبایی بیشتری نمائید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

پایان جلسه سیزدهم خوانندگی.

در صورت تمرین مداوم و تکرار جلسات و کمی صبوری، مطمئناً به صدای خیلی خوب و هدف خود خواهید رسید.

سربلند و هنرمند باشید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.