اموزش صددرصد تضمینی خوانندگی

تمام این اموزش ها تست شده و صددرصد تضمینی میباشد امیدوارم خوشتون بیاد

اموزش صددرصد تضمینی خوانندگی

تمام این اموزش ها تست شده و صددرصد تضمینی میباشد امیدوارم خوشتون بیاد

قدم دهم(اموزش رایگان خوانندگی)

برای خواندن قدم دهم به ادامه مطلب بروید  

آموزش رایگان خوانندگی جلسه دهم

 

تمرین یک:

یک خواننده میباید بر تقویت خود بیافزاید. چه از باب نیرومندیه جسمانی ناشی از تغزیه ی سالم و کافی و نیز ورزش مداوم و چه از باب مغزی ناشی از مطالعه و تمرین تمرکز حواس. بدیهیست اگر مطالعه در حوزه ی کاری خودش باشد مؤثر تر خواهد بود و از طرفی داشتن تمرکز حواس از ملزومات هنرمند است. بخصوص برای کسی که در میان جمعیتی بخواهد روی صحنه برود و هنرنمایی کند.

 

تمرین دو:

در اتاق خود قدم بزنید و قدم هایتان را ضرب آهنگ ترانه ای قرار دهید که آن را میخوانید. گاه تند و محکم و گاه کند و آرام عمل کنید تا متوجه مصرف نیرو شوید.

 

تمرین سه:

خواندن صداهای بالا و همچنین پیگیر و پیوسته خواندن ملودی با خط اتصال مستلزم صرف انرژیه بیشتر است. نمونه ی زیر را با نیروی لازم بخوانید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین چهار:

یک آهنگ را در تقلید از اجرای فرهاد به گونه ای بخوانید که آثار انرژی و نیرومندی در آن مشاهده شود، ضمن اینکه فک و دیگر اندام ها راحت و زیر نظر باشند.

 

دهم، وسعت دادن صدا در خوانندگی.

در دروس پیشین به حدود صدای انسان اشاره شد. در اینجا بر وسعت بخشیدن به آن و به عبارتی دیگر بر چگونگی بهره گیری از همه ی قابلیت صدا دهی حنجره توجه میدهیم که ناشی از دو بخش مغزی و جسمی است. از آنجا که آواز خواندن فرایندی ترکیبی از جسم و ذهن است،  برای استفاده ی کامل از امکانات یا قابلیت اندام های صوتی باید گفت که تمرین دادن و ورزیدگی و تقویت آن اعضا از جمله حنجره و نیز تنفس به موقع و کافی از نظر جسمی لازمه ی وسعت بخشیدن به دامنه ی صدا دهی در محدوده ی طبیعی است. چنانچه شما تمامیه مفصل های سر انگشتان دست خود را خوب قوی نکنید و از آن ها کار نگیرید در واقع از همه ی محدوده یا ظرفیت بهره رسانیه دست خود استفاده نکرده اید و اگر گاهی در انجام کاری که دستیست توفیق نداشتید نباید آن را به حساب ناتوانیه طبیعت خود بگذارید بلکه با ورزش و تقویت انواع ماهیچه ها میتوانید به حد بالایی از مهارت و کارآمدی برسید.

 

در خصوص حنجره و تارهای صوتی و سایر اجزای مربوط به اندام های صوتی نیز همینگونه است و گفتیم جسمانیست. و اما از نظر ذهنی، از آنجا که مغز ما نقش فرماندهی بر کلیه ی اعضاء صوتی را دارد باید بعضی از مشکلات و ضعف های خوانندگی را غیر جسمانی یعنی مغزی و ذهنی بدانیم. بسیاری اشخاص وقتی میخواهند صداهای تیز یا بالا را بخوانند احساس سختی و ناتوانی میکنند. باید گفت، اگر چه که آن جسم بی تمرین و ضعیف هم در این ناتوانی دخیل هست اما چنان احساسی از ضعف نیروی مغزی نیز ناشی میشود.

 

این حالت را باید طبیعی دانست. همانگونه که در کوه نوردی وقتی در برابر ارتفاعات و صخره های دشوار با شیب تند قرار میگیریم سختیه عبور از آن ها را احساس میکنیم که بخشی از آن به وضع روحی و روانی و اراده ی ما مربوط است و چنانچه از نظر جسمانی آمادگی لازم را داشته باشیم و از بابت روحی و مغزی همت و قوت به خرج دهیم بالا رفته و گذر خواهیم کرد و بر تواناییه خود در کوه نوردی خواهیم افزود. در خوانندگی هم برای وسعت بخشیدن به محدوده ی صدا دهیه خود وقتی در برابر صداهای تیز و بالا قرار میگیریم باید تلقین کنیم که براحتی میتوانیم یکی پس از دیگری آن صداها را بخوانیم یعنی برخوردی کاملا راحت و معمولی با آن ها داشته باشیم تا تسلط بر تمامیه اندام ها به ویژه حنجره را حفظ نماییم و نگذاریم سفت و پر تنش عصبی گردند زیرا در چنین مواقعی شخص تمایل دارد که تمامیه ماهیچه هایش را جمع کند و سیر سعودی و بالا رودندگی به آن ها بدهد و حتی روی پنجه های پایش خیز بردارد یا شانه هایش را به طرف گوش هایش بکشد.

 

با این حرکت های اضافی باید مقابله شود یعنی بالعکس سعی کنید وقتی صداهای بالا را میخوانید همه ی اندام های بدن شما تا جای ممکن در نهایت راحتی و لَختی وضعیت یابند تا زمینه ی مساعدی برای خواندن نت های بالا پیش آید. چون سفت و بسته شدن ماهیچه ها انقباض و گرفتگیه حنجره و التهاب تارهای صوتی را پیش خواهد آورد که در اصل همه از گرفتگیه فکر یا اشکال ذهنی و عدم احاطه ی شعوری و و عدم آمادگی روحی نشأت میگیرند چرا که این ها قوای حاکمه اند. پس در برابر نت های بالا هرگز بیمی به خود راه ندهید و بالعکس بر راحتیه خیال و آرامش اندام و اراده ی قوی و تفکر علمیه خود بیافزایید و با تمرین و مصرف وقت و نیرو یکی یکی صداهای بیشتری را در منطقه ی بالا بخوانید و به مرور دامنه ی صدایتان را گسترش دهید.

 

تمرین یک:

شما میباید از حدود صدا خوانیه خود آگاهی یابید تا به تدریج آن را بیشتر کنید. پس با گفتن اسم نت ها مطابق آنچه با پیانو نواخته میشود بخوانید و هرجا متوجه شدید که قادر به ادای صداهایی نیستید آن نت ها را چه در منطقه ی پایین و چه بالا بخاطر بسپارید تا تدریجاً در اثر تمرین بر آنها مسلط گردید. اصل راحت کردن بدن و راحت فکر کردن و راحت خواندن فراموش نشود.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین دو:

با لفظ   ما   خوانده شود.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین سه:

این نمونه، هم با واکه ها و هم با شعر خوانده شود. راحتیه همه ی قسمت های بدن فراموش نگردد.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین چهار:

علامت   C   همان کسر ۴/۴ است. به نکات مربوط به درست ایستادن توجه داشته باشید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین پنج:

این آهنگ را خیلی راحت بخوانید. مخصوصاً صداهای بالا را که میباید با فضای بازه گلو و دهان و با صرف نیروی لازم ادا شوند.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

پایان جلسه دهم خوانندگی.

در صورت تمرین مداوم و تکرار جلسات و کمی صبوری، مطمئناً به صدای خیلی خوب و هدف خود خواهید رسید.

سربلند و هنرمند باشید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.