اموزش صددرصد تضمینی خوانندگی

تمام این اموزش ها تست شده و صددرصد تضمینی میباشد امیدوارم خوشتون بیاد

اموزش صددرصد تضمینی خوانندگی

تمام این اموزش ها تست شده و صددرصد تضمینی میباشد امیدوارم خوشتون بیاد

قدم هفتم(اموزش رایگان خوانندگی)

برای خواندن قدم نهم به ادامه مطلب بروید 


 آموزش رایگان خوانندگی جلسه هفتم

 

تمرین سه:

با سعی در بی حرکتیه زبان در دهان و برای هر سیاه یک ضرب زدن این سه نمونه را در اجرای چند واکه بخوانید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین چهار:

این آهنگ را با توجه به ادای صحیح واکه ها بخوانید. ابتدا فقط شعر یا کلام آن را بی توجه به فاصله ی صدای نت ها گویش کنید و سپس فواصل صوتی نت ها را با گفتن اسمشان و با رعایت زمان و یا وزن آن ها جداگانه تمرین نمائید. و در مرحله ی آخر از نمونه ی اجرا شده در صدای ضبط شده تقلید کنید. برای تشخیص صداهای موسیقایی میتوانید از یک ساز هم کمک بگیرید. یا کسی بنوازد و شما تقلید صدا نمیائید. و یا از نمودار های موجود در صدای ضبط شده بهره بگیرید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

پنجم، فک

از گردن به بالا همه ی ماهیچه ها باید شُل و لَخت باشند. این قاعده شامل فک نیز میشود. چون سفت و ناراحت بودن فک موجب کاهش توانایی خواننده میگردد. فک در ادای اصوات و گویش کلمات مورد استفاده قرار میگیرد لذا باید حالت راحت و طبیعیه آن در وقت خواندن حفظ شود. زمانی که صدا های پهن یا نت های پایین را میخوانید فک به طرف پایین میآید تا فضای بیشتری برای اجرا و خروج صدا ایجاد گردد. وضعیت مطلوب فک این است که از ناحیه ی مفصل، آنجا که زاویه پیدا میکند حرکت کند و پایین بیاید تا کشیدگیه لازم برای خواندن پیش آید چون در غیر این صورت فضای مناسب دهان را نخواهیم داشت ضمن اینکه باعث تنش و فشار عصبی خواهد شد. برای شل و راحت کردن فک ها دهان را کاملا باز کنید تا بعد از آن احساس لخت شدن و افتادگی نمایید. از نظر دور ندارید که هدف از این تمرین ها تسلط بیشتر بر اندام های صوتی جهت راحت نمودن قسمت های مختلف آن ها است. هنگام خواندن باید حرکت فک کم باشد و بیشتر اجازه دهیم زبان و ماهیچه های صورت و لب ها دارای تحرک باشند. اگر جلوی آینه تمرین کنید و حرکت آن ها را ببینید بهتر میتوانید عملکرد این اندام ها را تصحیح نمایید.

 

تمرین یک:

انگشت اشاره را به نرمی روی چانه قرار دهید و فک و ماهیچه های گونه را شل کنید. این نمونه طبق صدای ضبط شده با لفظ   پلاپ   اجرا گردد تا حرکت مستقل فک از صورت احساس شود. لزومی ندارد ضرب بزنید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین دو:

نمونه ی زیر را با لفظ   یا   در حالی که فک بی حرکت باشد بخوانید. بگذارید زبان کارها را انجام دهد و شما هر چه عمیق تر بر فواصل اصوات در ترکیب با واکه ای که ادا میکنید توجه داشته باشید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین سه:

در اجرای تمرین زیر فک را با حرکت طبیعیش راحت و آزاد بگذارید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین چهار:

با حرکت اندک فک در ادای واکه ی   آ   در ترکیب با حروف بی صدای   ف   و   لام   دقت کنید نت ها کوتاه و کم حجم نباشند. در اینجا مقداری هم خط ملودی تغییر دارد و شما بر پرش های سوم که از دو پرده و از یک و نیم پرده تشکیل شده اند توجه نمایید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین پنج:

بر نقش مؤثر فک و زبان در تمیز از یکدیگر دقت کنید ضمن اینکه مطالب مربوط به ایستادن و تنفس و بیان صحیح را نیز مد نظر قرار دهید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین شش:

با توجه به نکات یاد شده و در تقلید از صدای ضبط شده سعی کنید این آهنگ صحیح و با احساس بخوانید اما قبلاً کلام و اصواتش را مثل گذشته جداگانه مرور نمائید. میزان آن دو ضربی ترکیبی و هر ضربش یک سیاه نقطه دار است. پس در هر میزان دو ضرب بزنید و در هر ضرب سه قسمت یعنی سه چنگ یا معادل آن را داشته باشید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

ششم، نقش حروف بی صدا و با صدا در خوانندگی.

غیر از تولید صدا و عمل دم و بازدم در قسمت نهانیه اندام های صوتی گفتیم در قسمت نمایان هم اعضایی در ادای کلام ایفای نقش میکنند که در واقع تولید آن ها اجرای صحیح کلام و شعر در دو وجه صامت و مصوت است. واکه ها جریان صوتیه ادامه دارند اما صامت ها یا حروف بی صدا دارای این ویژگی نیستند، بلکه قطع کننده ی کشش یا جریان واکه ها هستند. مثلا   آ   را میتوان هر مقدار کشید اما وقتی حرف   سین   بعد از آن بیاید قطع میگردد. در امر خوانندگی باید به این مهم توجه داشت چون گاهی حرف بی صدا در شروع یک کلمه یا بخش میآید و با واکه ترکیب میگردد که در این صورت میتوان هجا را هر مقدار که لازم باشد کشید. اما گاهی آن ها را تک تک یا چند تایی در اجرای نواهای موسیقایی بعد از واکه تلفظ میکنیم که موجب قطع کشش صدای هجا میشوند. مانند کلمه ی   سلام   که از دو بخش   سین   و   لام   تشکیل شده. قسمت اول با حروف بی صدا شروع شده و با واکه ی   اَ   ترکیب گردیده. پس میتوان آن را کشید. در قسمت دوم وقتی بعد از واکه ی   آ   حرف   میم   قرار میگیرد کشش آن خاتمه میپذیرد. در نتیجه به نظر میآید تلفظ حروف بی صدا بعضی جاها دشوار تر باشد. شما با توجه به این مطلب میتوانید کلمات دو یا چند بخشی را در آهنگ ها بخوانید، طوری که هم معنا و مفهوم و وضوح آن ها و هم زیباییه خط ملودی حفظ شود.

 

پایان جلسه هفتم خوانندگی.

در صورت تمرین مداوم و تکرار جلسات و کمی صبوری، مطمئناً به صدای خیلی خوب و هدف خود خواهید رسید.

سربلند و هنرمند باشید.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.