اموزش صددرصد تضمینی خوانندگی

تمام این اموزش ها تست شده و صددرصد تضمینی میباشد امیدوارم خوشتون بیاد

اموزش صددرصد تضمینی خوانندگی

تمام این اموزش ها تست شده و صددرصد تضمینی میباشد امیدوارم خوشتون بیاد

قدم چهاردم(اموزش رایگان خوانندگی)

برای خواندن قدم چهاردهم به ادامه مطلب بروید  

آموزش رایگان خوانندگی جلسه چهاردهم

 

بخش چهارم:

حالات مختلف در خوانندگی.

موسیقی را هنر بیان احساسات تعریف میکنیم که در بر گیرنده ی انواع معانی و حالات به منظور رساندن پیام از سوی موسیقیدان به شنونده است، بخصوص آواز خواندن که از ترکیب شعر و کلام با موسیقی ایجاد میشود. بنابراین حالات گوناگونی در جریان بیان احساس پیش میآید که خواننده باید آن ها را بشناسد. این حالت ها در دو قسمت قابل طرح هستند.

 

الف_ حالت های تکنیکی خوانندگی:

قسمتی که مربوط به تکنیک خواندن است شامل حالت هایی در رابطه با صدا و ریتم میشود تا به خواننده امکان بیشتری جهت ابراز احساس و سلیقه بدهد. در خصوص صدا از جمله حالاتی که میتوان نام برد نوآنس یا ضعیف و قوی خواندن قسمت های مختلف آهنگ است که رعایت آن بر زیبایی آواز میافزاید، در خیلی جاها آهنگساز خودش این حالت را تعیین میکند ولی بعضی اوقات خواننده در پدیداری چنین حالاتی نقش دارد. چه خوب است در یک آهنگ آن قسمت هایی را که تکرار میشود بار اول و دوم با حالت های گوناگون اجرا کنیم تا تنوعی از تقابل شدت صوتی و گریز از یکنواختی ایجاد گردد. به این کم صدایی و پر صدایی وُلُم یا نوآنس صدا میگوییم.

 

کم و زیادی وُلُم صدا به معنیه بی رمق خوانی و یا هار و افسار گسیختگی در خواندن نیست بلکه در هر دو حالت میباید میزان مصرف انرژی از روی حساب باشد تا از رو و جانداریه آواز کم نشود. مختصری از اصطلاحات در این زمینه که دارای علائمی هستند و در زیر نت ها نوشته میشوند عبارتند از:

پر صدا و قوی (فُرته)

خیلی پر صدا (فُرتیسیمو)

نیمه قوی (مِتزو فُرته)

کم شدن تدریجی صدا (دِگرِشِن دو)

کم صدا و ملایم (پیانو)

خیلی کم صدا (پیانی سیمو)

نیمه ملایم (مِتزو پیانو)

زیاد شدن تدریجی صدا (کِرِیشن دو)

 

تمرین یک:

این نمونه را با سه حالت از خروجی صدا بخوانید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین دو:

این شعر را با حالت های مختلف شدت صوتی بخوانید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین سه:

با استفاده از علامت کم و زیاد شدن تدریجی صدا سعی شود یکپارچه باشد.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین چهار:

یکی از تمرین های اندامی و تنفسی را با دقت و حوصله انجام دهید.

 

خواندنِ خیلی متصل نت ها را که همواره با خط اتصال مشخص میگردد اصطلاحاً   لِگاتو   میگوییم و در خوانندگی برای نرم و لطیف خواندن لازم است به آن توجه شود. نقطه ی مقابل لگاتو واژه ی   اِستاکاتو   است، علامت آن معمولاً گذاشتن یک نقطه در زیر یا بالای نت ها است که زمان اجرای آن ها را تا نصف کاهش میدهد، بالعکس اجرای لگاتو. این کوتاه تر و کشیده تر اجرا نمودن ها حالاتی تقابُلی هستند که موجب زیبایی آهنگ میشود.

 

تمرین یک:

اجرای لگاتو یا نرم و به هم پیوسته ی نت ها با تلفظ اسم آن ها، ضرب نزنید و بیشتر بر فواصل صوتی و حالت لگاتو توجه کنید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین دو:

سه حالت از اجرای لگاتو توسط معلم، شما بعد از هر قسمت تقلید کنید. فک و گلو راحت و ایستادن و طرز بیان صحیح باشد.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین سه:

خواندن مُقطّع نت ها یا اجرای استاکاتو را با لفظ   ها   و شُک وارد آوردن به سیستم تنفسی تمرین کنید که حالت خنده دارد.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین چهار:

استاکاتو در کشش چنگ با تلفظ های مختلف. هر قسمت بعد از شنیدن تقلید شود.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین پنج:

لگاتو و استاکاتو بخوانید با چند واکه.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین شش:

این نمونه را با توجه به آموخته هایتان با کلام بخوانید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

تمرین هفت:

با در نظر داشتن مطالب مربوط به حالت های تکنیکی خوانندگی این آهنگ را بخوانید اما نخست، کلام و شعرش را خوب گویش نمایید و سپس هر بخش از کلمات را در زیر نت مربوط به آن قرار دهید، یعنی خودتان هِجا گذاری کنید.

 

دانلود صدای ضبط شده این تمرین

……………………………………………

پایان جلسه چهاردهم خوانندگی.

در صورت تمرین مداوم و تکرار جلسات و کمی صبوری، مطمئناً به صدای خیلی خوب و هدف خود خواهید رسید.

سربلند و هنرمند باشید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.